X
Annons
X

Påklistrat duger inte

Valresultatet i Europaparlamentsvalet där Piratpartiet visade stor framgång när det gällde att nå ut till de yngre grupperna talar sitt tydliga språk. För att vara trovärdig som parti måste kommunikationen gå hand i hand med de politiska sakfrågorna.

Lika lite som ett företag idag kan gå ut och säga sig vara bra på något som de uppenbart är usla på och förvänta sig konsumenternas förtroende, lika lite kan de traditionella partierna använda nätet och sociala medier som metod att sprida sina sakfrågor i internet- politik, och förvänta sig att uppfattas som trovärdiga av ungdomarna.

Grogrunden för Piratpartiets framgångar i EU-parlamentsvalet är deras övertygelse i it-politiken, som många av de andra partierna, enligt vissa bedömare, inte tog på allvar. Detta i kombination med partiets kommunikation med väljarna på nätet och att de sociala medierna som kanaler gav dem en trovärdighet i de yngre grupperna som de andra partierna uppenbarligen inte kunde uppnå.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X