Recension

AmfitryonPadilla nära ställa läsaren schack matt

komplicerat Den mexikanske författarens Ignacio Padillas roman ”Amfitryon” är en meta­fysisk thriller om minne och identitet, slump och öde, full av ­dubbelgångare, förfalskare och imitatörer och ­gåtfulla förbindelser.

Under strecket
Publicerad
Annons

Första världskriget 1914–1918. En tid då ansikten, namn och livsöden upplöstes i skyttegravarnas anonyma gytter av döda kroppar. En mänsklig tragedi, men också ett tillfälle att försvinna i mängden, bli någon annan, börja om på nytt. I romanen
Amfitryon , fint översatt av Hanna Axén, skildrar den mexikanske författaren
Ignacio Padilla åtminstone fyra olika män som under krigets kaos på olika sätt försöker utplåna eller återvinna sitt förflutna.

Handlingen sträcker sig från första världskrigets utbrott till hängningen av Adolf Eichmann i Jerusalem 1962, en händelse som Padilla sätter åtskilliga frågetecken kring: i den här romanen är ingen den han utger sig för att vara, åtminstone inte särskilt länge. Rockaderna tar sin början 1916, på ett tåg där två österrikiska rekryter sitter djupt försjunkna i ett parti schack. Thadeus Dreyer färdas mot östfronten och en säker död i skyttegravarna, Viktor Kretzschmar mot en plats som banvakt på sträckan München-Salzburg, långt ifrån ententens kanoner. De båda främlingarna har ingått ett ödesdigert vad. Om Dreyer förlorar måste han omedelbart skjuta sig ett skott för pannan. Om han däremot vinner kommer de att byta identitetshandlingar och Kretzschmar överta hans plats vid fronten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons