Annons

Lena Kåreland:På vid gavel mot oanade horisonter

”Druvskördsmånaden” av René Magritte (1959) och ”Flykten från kritiken” av Pere Borrell del Caso (1874).
”Druvskördsmånaden” av René Magritte (1959) och ”Flykten från kritiken” av Pere Borrell del Caso (1874).

Varför är konstnärer och författare så upptagna av fönster? I en ny bok undersöker den franske litteraturvetaren Pascal Dethurens de olika ­roller som dessa titthål mot omvärlden spelar i klassiska dikter, tavlor och romaner.

Under strecket
Publicerad

Fönster av Robert Delaunay, 1912.

Bild 1 av 2

”Öppet fönster”, Henri Matisse, 1905.

Bild 2 av 2

Fönster fascinerar, och många författare och konstnärer har inspirerats av fönstret som motiv. Charles Baudelaire framhöll i ett av sina prosapoem: 

”Det finns inget djupare, hemlighetsfullare, rikare, dunklare och mera bländande än ett fönster upplyst av en ljuslåga. Vad man får se ute i solen är alltid mindre intressant än det som tilldrar sig bakom en fönsterruta. I detta svarta hål lever livet, drömmer, lider.” 

Annons
Annons
Annons