X
Annons
X

På rull mot superkondis

Rullskidor är effektiv träning och samtidigt friskvård. Arbetet med stavarna gör att fler muskler aktiveras än vid joggning och att man bränner mer kalorier. Samtidigt är risken för belastningsskador mindre.

undefined
Foto: ERIK ABEL

Slottsskogen måndag kväll. Ett dussintal kvinnor i åldern 25-50 år med cykelhjälm på huvudet och rullskidor på fötterna träffas för att träna under ledning av skidklubben IK Sterns Johanna Sörgardt och Madeleine Bergqvist.

– Intresset för barmarksträning och rullskidor har ökat dramatiskt de senaste två åren. Vi har väldigt roligt tillsammans samtidigt som vi bygger upp styrka, teknik och kondition, säger Johanna Sörgardt.

Varje måndag åker de drygt en mil. För några av dem hägrar Vasaloppet, andra rullar på för att de hittat en rolig och ovanligt allsidig träningsform.

Annons
X

Det är stavarbetet som gör skidåkning till en idealisk träningsform, oavsett om man rullar på asfalt eller glider på snö. Den som åker skidor använder drygt 70 procent av kroppens muskler, jämfört med drygt 40 procent vid löpning.

– Skidåkning ger en suverän träningseffekt eftersom alla kroppens stora muskelgrupper aktiveras. Om du jämför med löpning så arbetar du med benen även i skidåkning samtidigt som armar, axlar och rygg är mycket mer aktiva och därför blir både den totala konditionseffekten och förbränningen mycket högre, säger Jacob Lind, idrottsfysiolog vid Göteborgs universitet.

En annan fördel med skidor är att det är mer skonsamt än löpning. Forskning visar att en genomsnittlig längdskidåkare är förhindrad att träna på grund av skador en halv dag under en period av tusen träningsdagar. Motsvarande siffra för de som tränar löpning är 20-30 gånger högre. Skillnaden beror på att den som rullar eller glider fram slipper den vertikala belastningen på hälsenor, knän och rygg varje gång foten landar i marken.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här

    Tack vare arbetet med stavarna har skidträningen dessutom en förebyggande effekt mot förslitningsskador på överkroppen.

    – Stavisättningen ger en cirkulation i överkroppens muskler som förebygger problem i rygg, armar och nacke. Det är något som är särskilt viktigt för alla som har ett stillasittande arbete, säger Jacob Lind.

    Stavgång och inlineåkning med stavar har samma positiva effekter på överkroppen, om man använder stavarna aktivt och inte bara släpper ner dem i marken. För den som går gäller det, utöver att verkligen använda stavarna, att gångtempot ska vara minst lika högt som när man promenerar utan stavar.

    IK Stern har särskild barmarksträning varje vecka där man omväxlande går, hoppar och springer med stavar för att lära sig använda dem på rätt sätt. Bland annat ska musklerna i bålen hjälpa till. Övningarna är en förberedelse för skidåkningen, men också en allsidig och bra träning.

    Tjejgruppen kom till som en reaktion på att klubbens vanliga rullskidsträning upplevdes alltför tävlingsinriktad och bara lockade manliga deltagare. Att det ändå fanns ett intresse hos kvinnor visste man eftersom ett 50-tal kvinnor regelbundet brukar komma på stavträningspassen.

    – Vi vill ge ett alternativ till hård machoträning. Här får alla börja med att lära sig hur man gör för att inte ramla och hur man bromsar med rullskidorna. Sedan är träningen ändå tillräckligt tuff för de av tjejerna som vill åka Vasaloppet, säger Johanna Sörgardt.

    Karin Söderström: "Tack vare rullskidorna kan jag köra hårt utan att få ont i mina knän":

    – Det är häftigt att känna att hela kroppen är med och jobbar. Och ändå är jag nästan piggare efter ett träningspass än jag var innan.

    Det var Karin Söderströms sambo som tog med henne på IK Sterns barmarksträning förra vintern. Sedan åkte hon sitt första Vasalopp av bara farten och i höst har träningen med tjejgruppen blivit ett självklart inslag i vardagen.

    – Jag har tränat olika saker hela livet, men sedan jag upptäckte vilken bra träningsform skidor är har jag blivit helt fast, säger hon.

    Karin är 25 år och seglare på hög elitnivå. På OS i Peking tävlade hon i Laserklassen. Träningen med rullskidor har blivit ett effektivt sätt att få grundträning. Dessutom slipper hon nu att få ont i sina knän.

    – Tidigare har jag fått knäproblem av löpträningen, men tack vare att jag alternerar med skidträning kan jag vara igång oftare. Samtidigt är hela kroppen i rörelse i skidåkningen. Det är lite som att köra konditionsträning och gå på gym på samma gång, säger hon.

    Hon har anmält sig även till nästa års Vasalopp. I snöfattiga Västsverige är rullskidsträningen med de andra inte bara bra träning, utan också den enda förberedelsen.

    – Mentalt är det jättekul att träna i grupp. När jag kommer hem efter de här passen brukar jag känna mig piggare än jag var innan, säger hon.

    ”Träningen styrde mitt liv” svd.se

    Läs även

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: ERIK ABEL Bild 1 av 1
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X