Annons

På källkritikens lägsta trappsteg

Publicerad

Boken om kungen har rönt en medierapportering som överträffar det mesta. Löpsedlar, gigantiska rubriker, hela tidningar har kunnat fyllas dag efter dag. Författarintervjuer i rader av medier och en tv-debatt. Allt har försiggått med kittlande hänvisningar till utvalda delar av en bok som snart, mycket snart skulle komma att finnas i handeln. Som fenomen betraktat är detta något av det mest intressanta: mediehaussen långt innan någon hunnit läsa och recensera boken. Första upplagan blev slutsåld praktiskt taget på vägen från tryckeriet. Det hade inte varit möjligt utan den symbios som populärkulturen och populärjournalistiken lever i och av.

När ett förlag har en bok som tillfredsställer den journalistiska kommersialismens föreställningar om vad som bör reta allmänhetens skvallergen, ja då vet förlaget att det är helt onödigt att beställa annonser. Istället kan man sända ut pdf-filer med delikata avsnitt om de kända personer som utgör bokens huvudpersoner – i det här fallet kungen, hans manliga vänkrets och deras fester och möjliga patetiska faiblesse för ”kaffeflickor” för ett antal år sedan.

Annons
Annons
Annons
Annons