X
Annons
X

Övertro på engelskans betydelse

SPRÅK Folkpartiets förslag om engelska i årskurs ett är illa underbyggt. Språkinlärning fungerar bäst om eleverna först behärskar modersmålet. Engelskans status är för hög, skriver Horace Engdahl, Peter Englund, Olle Josephson med flera.

Ingen forskning har kunnat belägga att elever lär sig engelska bättre, om de lär sig språket redan i årskurs ett istället för i årskurs tre eller fyra, enligt skribenterna.
Ingen forskning har kunnat belägga att elever lär sig engelska bättre, om de lär sig språket redan i årskurs ett istället för i årskurs tre eller fyra, enligt skribenterna. Foto: DAN HANSSON, MIKAEL ANDERSSON/SCANPIX, ÅSA WESTERLUND, MALIN HOELSTAD

Folkpartiets pågående landsmöte föreläggs ett förslag att engelska ska bli obligatoriskt från och med årskurs ett i grundskolan. Förslaget formulerades redan i Globaliseringsrådets slutrapport i våras. Rådets enda argument är att
intresset för och kunskaper i främmande språk kan stimuleras genom själva tidigareläggningen.

Ingen forskning har kunnat belägga att elever lär sig engelska bättre, om de lär sig språket redan i årskurs ett istället för i årskurs tre eller fyra, enligt skribenterna.

Foto: DAN HANSSON, MIKAEL ANDERSSON/SCANPIX, ÅSA WESTERLUND, MALIN HOELSTAD Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X