Överraskande stor effekt av trappgång – särskilt nerför

Trappan – gratis balans- och styrketräning.
Trappan – gratis balans- och styrketräning. Foto: Sofia Ekström

Att det är bra för hälsan att ta trapporna har vi hört. Men nyttan av att gå i trappor har upp­värderats och fått den trendiga beteckningen ”exercise snacking”. Små munsbitar av träning visar sig ha goda hälsoeffekter.

Under strecket
Publicerad

Mai-Lis Hellénius.

Foto: Ulf Sirborn

Elin Ekblom Bak använder trapporna på GIH för att få vardagsmotion. ”Jag ser det som ett jättebra tillfälle att ta de 44 trappstegen till receptionen och ytterligare 22 till personalrummet”. Trappgång är en komplex rörelse. Den går över tre leder, fotleden, knäleden och höftleden.

Foto: Sofia Ekström

Muskelträning är viktigt för att klara av vardagliga sysslor. Att gå i trappor är en tidseffektiv träningsform, menar Elin Ekblom Bak, docent i idrottsvetenskap vid GIH.

Foto: Sofia Ekström
Annons

Lyfta ena foten, häva sig upp på trappsteget för att sedan lyfta nästa fot – en enkel vardaglig rörelse som på senare år blivit föremål för en rad forskningsprojekt.

– Gå i trappor är riktigt effektivt både som konditionsträning och styrketräning. Vi vet mycket mer om hälsoeffekter i dag och att gå i trappor visade sig vara ännu bättre än vi trodde, säger Mai-Lis Hellénius, professor i hjärtkärl­prevention med fokus på livsstil vid Karolinska Institutet.

Annons
Annons
Annons