Överläkare: Ge inte upp – en kvart kan räcka

Överläkaren Helena Kopp Kallner och Cassandra Brunstedt, som tränar under graviditeten.
Överläkaren Helena Kopp Kallner och Cassandra Brunstedt, som tränar under graviditeten. Foto: TT och Malin Hoelstad

Träning under graviditeten kan hjälpa till med gravidbesvär och underlätta förlossningen. Här ger överläkaren Helena Kopp Kallner och idrottsprofessorn Anna Nordström sina bästa tips.

Under strecket
Publicerad

Fortsätt att träna – åtminstone kortare pass, råder överläkaren Helena Kopp Kallner.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ett enda pass vattengympa räckte för att höja humöret hos deltagare i en amerikansk studie med 66 gravida kvinnor (arkivbild).

Foto: Shutterstock/TT

Anna Nordström.

Foto: Andreas Gradin
Annons

Fysisk aktivitet har många positiva effekter på vår hälsa. Folkhälsomyndighetens rekommendation är att alla vuxna över 18 år rör på sig med måttlig intensitet minst 150 minuter (2,5 timme) i veckan fördelat på flera av veckans dagar.

För gravida kvinnor kan rörelse vara ett sätt att motverka besvär och förbereda kroppen för förlossningen. Vårdguiden råder blivande mammor att följa rekommendationen om 2,5 timmes fysisk aktivitet i veckan och att utgå från sina egna villkor. Träning är bra, men att vara aktiv kan också innebära vardagsmotion som promenader, friluftsliv och trädgårdsarbete. Lite rörelse är bättre än ingen och den som aldrig tränat före graviditeten har helt andra förutsättningar än mer vana motionärer.

Annons
Annons
Annons