Annons

Övergreppskultur i operan: ”Litar inte på män”

Koreanska sopranen Hong Hei-Kyung som Violetta i Metropolitans ”La traviata” 2012.
Koreanska sopranen Hong Hei-Kyung som Violetta i Metropolitans ”La traviata” 2012. Foto: Bebeto Matthews /AP

Varför sker så många övergrepp just inom operan och den klassiska musiken? Musikvärlden har på sistone skakats av en rad sexualbrottsskandaler – och färska siffror visar att sångerskor är särskilt utsatta. Kanske för att hela konstformen bygger på underkastelse, skriver Sofia Nyblom.

Under strecket
Publicerad
Foto: IBL

James Morris och Hildegard Behrens från Wagners Nibelungens Ring på Metropolitan Opera House.

Foto: IBL

Kungliga Operan.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Bara veckor efter vittnesmålen om Harvey Weinsteins sexuella övergrepp släppte New York Times ännu ett avslöjande. Metropolitan-operans chefsdirigent James Levine, tillika konstnärlig ledare för husets operaskola, hade i decennier utsatt unga män för sexuella övergrepp.

Avslöjandet fick inte samma genomslag som Weinstein-affären, trots att det beskrev ännu en dimension av övergreppskulturen: utsattheten hos studenter. Och James Levine var mycket mer än en mäktig man. Han var en stor konstnär, och konstnärens makt är svårmätbar.

Annons
Annons
Annons