”Överdrivet positivt i analys om förskolan”

Ulla Waldenström.
Ulla Waldenström. Foto: Privat, Pontus Lundahl/TT

De studier kring barn och förskola som gjorts, ger inte underlag för de dramatiskt positiva slutsatserna om förskolan som bland andra Sven Bremberg drar. Det skriver Ulla Waldenström i en slutreplik.

Under strecket
Publicerad
Annons

Med anledning av mitt debattinlägg Förskoletvång baseras inte på kunskap” i SvD 24/10 anklagar Sven Bremberg mig för att ensidigt lyfta fram endast de undersökningar som stöder mina egna personliga uppfattningar (SvD 26/10).

Bremberg skriver att det är anmärkningsvärt att Waldenström inte nämner den forskningsöversikt från 2017 som publicerades av Folkhälsomyndigheten och Stockholms läns landsting och som han själv medverkade i. Den innehåller 8 nordiska studier som enligt Bremberg utgår från naturliga experiment. Eftersom rapporten endast presenterade korta sammanfattningar av studierna, inte diskuterade deras styrkor och svagheter och kom fram till så dramatiskt positiva slutsatser blev jag nyfiken och beställde studierna i original. Det var två år sedan och resultaten publicerades på min blogg ”Tänka evidens” under rubriken ”Vilseledande rapport”.

Annons
Annons
Annons