X
Annons
X
Recension

Rosa candida Överdekorerad manshyllning

Premium

Det är lätt att förstå att den isländska romanen "Rosa candida" har fått många läsare. Men trots gullig kärlekshistoria och hett sex skramlar symboliken alltför tomt, tycker Viola Bao.

Auður Ava Ólafsdóttir bor i Reykjavik där hon är författare, konsthistoriker och intendent vid Islands universitets konstsamlingar.
Auður Ava Ólafsdóttir bor i Reykjavik där hon är författare, konsthistoriker och intendent vid Islands universitets konstsamlingar. Foto: ANTON BRINCK

Att en ros är en ros är en ros må vara sant. Men i Auður Ava Ólafsdóttirs ”Rosa candida” konnoterar den också allt möjligt annat. Den subtila invävningen av kristna element och symboliskt bildspråk löper som en tråd genom hennes tredje roman, i vilken rosen intar en framskjuten plats. Om Gertrude Stein med sina berömda rader från 1913 försökte frilägga rosen från de betungande lager av traderad betydelse och metaforik, med vilka den kringgärdats i litteraturen, tycks Ólafsdóttir tvärtom vilja frammana allt det romantiska och historiska skimmer som rosen och dess idévärld kan uppbåda.

Auður Ava Ólafsdóttir bor i Reykjavik där hon är författare, konsthistoriker och intendent vid Islands universitets konstsamlingar.

Foto: ANTON BRINCK Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X