Recension

NattvaktenÖverdådigt om grym tid

Under strecket
Publicerad
Annons

För tjugofem år sedan fick Peter Greenaway sitt stora genombrott med långfilmen Tecknarens kontrakt, en fyndig historia om en konstnär i barockens England som tror sig överlista Makten men faller på eget grepp: en grym moralitet om individens och konstens nederlag, berättad med enastående bilder och en språklig virtuositet som förde tankarna till Englands erotiskt frispråkiga restoration drama.

Med sin film Nattvakten gestaltar Greenaway en liknande tematik, fast här handlar det inte om ett uppdiktat konstnärsöde utan om ett verkligt: den holländske målaren Rembrandt van Rijn, hans ställning som Amsterdams mest uppburne målare och de olyckor som drabbade honom i medelåldern. Greenaway tolkar målarens fall från de mäktigas gunst som ett resultat av hans sanningslidelse. 1642 målade han sin största duk, Nattvakten (den finns numera på Rijksmuseum) på uppdrag av Amsterdams borgare. Motivet var stadens uppsluppna milis som såg till att invånarna kunde sova tryggt om natten. Men målningen, menar Greenaway, är en intrikat rebus, möjlig att avläsa för samtiden men dold för oss idag.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons