Ovetenskaplig pulsmetod sprids i svenska skolor

Pulshöjande pass för att öka förmågan till inlärning på efterföljande lektion sprids snabbt i skolor i Sverige.

Men det finns inget vetenskapligt stöd för att metoden fungerar.

– Självklart mår barn bra av att röra på sig. Men att sedan lägga matematik ett visst antal minuter efter ett visst pulsvärde, då börjar det bli konstigt, säger skolexperten Per Kornhall.

Under strecket
Publicerad
Alla i årskurserna fyra till sex på Neglinge skola i Nacka har ett pulspass i veckan utöver den ordinarie idrottsundervisningen.

Alla i årskurserna fyra till sex på Neglinge skola i Nacka har ett pulspass i veckan utöver den ordinarie idrottsundervisningen.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Eleverna i Neglinge skola fick ta fram sitt individuella ideala pulsintervall i början av läsåret. En skärm som är kopplad till de pulsband eleverna tagit på sig visar anonymiserat var i pulszonen varje elev ligger.

Eleverna i Neglinge skola fick ta fram sitt individuella ideala pulsintervall i början av läsåret. En skärm som är kopplad till de pulsband eleverna tagit på sig visar anonymiserat var i pulszonen varje elev ligger.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons

Gnisslet och stötarna från fjärdeklassarnas gympaskor mot det gröna golvet blandas med elevernas flås som blir allt ljudligare ju längre passet pågår. De växlar mellan olika stationer där de ska ägna sig åt bland annat boxning, joggning och koordinationsstege i 45 sekunder åt gången.

Alla i årskurserna fyra till sex på Neglinge skola i Nacka har ett pulspass i veckan utöver den ordinarie idrottsundervisningen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons