Annons

Gudrun Åhlberg, ”Livssyner” Oväntade möten styrda av dröm och fantasi

Gudrun Åhlberg, ”Vad händer härnäst/Hela berget spricker av skratt”, 1974. Collage
Gudrun Åhlberg, ”Vad händer härnäst/Hela berget spricker av skratt”, 1974. Collage Foto: Fullersta gård

Gudrun Åhlberg var enda kvinnan i avantgardegruppen Imaginisterna. Joanna Persman fastnar särskilt för hennes fantastiska collage, exakt utförda förebådar de dagens digitala manipulationer.

Under strecket
Publicerad

Gudrun Åhlberg, ”Bubblor”, 1958. Collage.

Foto: Fullersta gård

Gudrun Åhlberg, ”Mediet”, 1951. Gouache.

Foto: Fullersta gård

Fullersta gård, som under åren i sin repertoar har pendlat mellan det förflutna och samtiden, satsar på konsthistorien och lyfter fram Gudrun Åhlberg (1921–2014) ur glömskan. Hon studerade vid Konstfack 1941–1946. 1944 gifte hon sig med konstnären Gösta Axel Kriland. 1948 anslöt de båda till avantgardegruppen Imaginisterna där Åhlberg blev den enda kvinnan. Gruppen hade bildats i Malmö 1945 av C O Hultén, Max Walter Svanberg och Anders Österlin. Lysande färger och abstrakt, poetiskt symbolspråk var kännetecknade deras verk. Experiment med tekniker som frottage, dekalkomani, heliogram och imprimage stimulerade den konstnärliga processen.

Tilltron till fantasins skapande kraft delade imaginisterna med surrealisterna, men skiljelinjer fanns. C O Hultén definierade dem i artikeln ”Den uppskjutna revolutionen”, 1950. Där skrev han bland annat att surrealismen gjorde konsten till ”ett psykologiskt annex”. För imaginisterna var analysen sekundär. Det var själva fantasistimulansen som var viktigast. I motsats till surrealisterna strävade de efter en visionär och poetisk men mer medveten och kontrollerad än fullt spontan bildform.

Annons
Annons
Annons