Hela denna artikel är en annons

Blinda fläcken när företaget ska expandera

När scaleups får frågan ”Vad hindrar dig att växa?” svarar de flesta kapital, rekrytering eller försäljning. 

I själva verket är det största hindret nästan alltid entreprenören själv.

Entreprenörers ledarskap kan vara en känslig fråga – som kan hämma företagets tillväxt.
Entreprenörers ledarskap kan vara en känslig fråga – som kan hämma företagets tillväxt.

Hur leder man ett bolag i tillväxt? Och hur fattar man smarta, effektiva beslut i praktiken när allt omkring en förändras snabbt och man har hundra bollar i luften samtidigt? Enligt entreprenören och scaleup-experten Pelle Tornell finns vissa faser som alla snabbväxande företag måste igenom, där man riskerar att fastna.

På frågan ”Vad hindrar dig att växa?” svarar de flesta scaleups kapital, rekrytering eller försäljning. I själva verket är det största hindret nästan alltid entreprenören själv.

– Det är klart att andra faktorer spelar roll, men 85-90 procent av förklaringen till att bolag fastnar beror på interna faktorer, som därmed också kan åtgärdas, säger Pelle Tornell.

Olika ledarskap krävs i olika faser

Alla växande bolag går igenom förutsägbara faser. Som ledare i ett tillväxtbolag är du ansvarig för att ta organisationen genom förändringarna och förbi hindren. Det är inte lätt – eftersom du själv är en del av problemet.

– Antingen har man inte kompetensen att utveckla bolaget i nästa steg eller så har man blivit för trygghetssökande så att man inte vågar fatta de beslut som krävs för att utvecklas.

I början av företagsresan behövs en viss typ av ledarskap. Väldigt mycket fokus ligger på att utveckla en produkt som marknaden vill ha – och att hinna göra det innan pengarna tar slut. I den tidiga fasen har grundaren själv oftast mycket kundkontakt och håller väldigt hårt i pengarna. Alla i bolaget gör i princip allt.

Svårt att delegera

När företaget går in i nästa fas – scaleup-fasen – behövs ett annat slags ledarskap för att bolaget ska utvecklas vidare.

– I nästa fas blir det desto viktigare att forma kulturen och att ha en strategi för att skala upp den produkt som vid det här laget har hittat en marknad. 

Det gäller till exempel att ha rutiner för hur man ser till att viktig information flödar mellan ledningen och medarbetare och att beslut fattas på rätt nivå samt baserat på aktuell och relevant information. Det gäller särskilt när grundare och vd inte längre jobbar lika hands-on med kunder som vid starten.

– Din uppgift som ledare är att delegera beslutsfattande vid det här laget. Det gör du genom att vara tydlig med syfte, värderingar och strategi. För att andra ska kunna ta ansvar i bolaget måste de sakerna vara väldigt tydligt kommunicerade och repeteras ofta.

Entreprenörers ledarskap kan vara en känslig fråga – som kan hämma företagets tillväxt.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X