Annons

”Oväntad tillväxtkritik från Timbro”

Underhållsarbete på höghastighetståg i staden Chengdu i Kina.
Underhållsarbete på höghastighetståg i staden Chengdu i Kina. Foto: Yang Xi/ChinaImages/TT

Genom att flytta över trafik från vägar och flyg till järnväg så skonas klimatet samtidigt som det går att upprätthålla mobiliteten. Det skriver professor Nils Brunsson i en replik om höghastighetståg.

Under strecket
Publicerad

I debatten om klimatkrisen finns det två ytterligheter, tillväxtkritik och teknikoptimism. Tillväxtkritikerna menar att klimatkrisen bara kan lösas om vi kraftigt minskar vår konsumtion och återgår till ett samhälle med en väsentligt lägre materiell levnadsstandard. Teknikoptimisterna menar däremot att det inte finns något behov av att anpassa livsstilen – klimatproblemet kommer att lösas med ny, nu okänd, klimatsmart teknik som gör att alla kan fortsätta att leva som vanligt.

Det var litet förvånande att just tankesmedjan Timbro skulle komma ut som tillväxtkritiker. Enligt dess chefsekonom, Jacob Lundberg, (SvD Debatt den 3 juni) bör kapacitetsproblemen på järnvägen lösas genom att man helt enkelt höjer priserna så att färre väljer att resa eller transportera med tåg. Då behöver man inte investera i ny järnväg, och det anser Lundberg är bra från klimatsynpunkt eftersom själva byggandet av järnvägar ger upphov till utsläpp som skadar klimatet.

Annons
Annons
Annons