Annons

Ovanligt reko modell – kan bli en storsäljare

Skoda Kamiq tar rygg på suv-trenden men är egentligen bara en högbyggd småbil med vettig paketering.
Skoda Kamiq tar rygg på suv-trenden men är egentligen bara en högbyggd småbil med vettig paketering. Foto: Pontus Lundahl/TT

Skoda är inte längre de billigaste bilarna på marknaden. Tvärtom nafsar Volkswagens tjeckiska märke de tyska kusinerna i bakhasorna. Nya Skoda Kamiq har i alla fall inget att skämmas för – det är en genomtänkt och sympatisk småbil.

Under strecket
Publicerad

Bakifrån är Volkswagenkoncernens små suvar nästan komiskt lika: är detta en Seat, en Volkswagen eller en Skoda?

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 6

Provbilen är extrautrustad till tänderna, med bland annat digital instrumentering och extra stor pekskärm mitt på panelen. Utmärkt ergonomi.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 2 av 6

Det digitala instrumentklustret är överskådligt och erbjuder flera alternativ för hur informationen ska presenteras.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 3 av 6

Fiffiga småprylar är ett signum för Skoda. I förardörren finns ett paraply, i bagageluckan en ficklampa och i tanklocket en isskrapa.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 4 av 6
Foto: Claudio Bresciani/TTBild 5 av 6
Foto: HyundaiBild 6 av 6

Det finns få nackdelar med att bygga vardagsbilar en aning på höjden. Bilens innerutrymmen blir mer effektivt utnyttjande i förhållande till karossens längd. Att kliva i och ur bilen blir bekvämare, i synnerhet för den vars knän och rygg hunnit bli en smula knarriga.

Trenden i bilvärlden är ändå motsägelsefull på denna punkt. Många vardagsmodeller görs lägre för att se sportiga ut. Samtidigt växer suv-segmentet med högbyggda bilar. Men allt fler suvar får samtidigt snajdiga taklinjer, så att bilens ovandel ska efterlikna en coupémodell. Det resulterar i bilar som är tjocka nedtill men kapade upptill.

Annons
Annons
Annons