Annons

Theresa Traore DahlbergOuagadougou möter svenska industriminnen

Theresa Traore Dahlberg, ”Copper and ashes”,  2018 . Installationsvy på Färgfabriken.
Theresa Traore Dahlberg, ”Copper and ashes”, 2018 . Installationsvy på Färgfabriken. Foto: Olof Grind

Theresa Traores Dahlbergs far byggde upp Burkina Fasos musikindustri. På Färgfabriken får hans musikkassetter plats bredvid kasserade mönsterkort från svensk industri. I den före detta fabrikslokalen ställer hon frågor om arbetets värde i en estetiskt övertygande installation

Publicerad

I den tillfälligt förlängda gången in till Färgfabrikens stora utställningsrum strilar ljuset i linjer, de lägger sig i mönsterformationer längs golv och väggar, likt sol som pressar sig in genom neddragna persienner.

Det skarpa ljuset kommer från en spotlight riktad mot verket ”Coppers”. En från taket hängande, lapptäcksliknande installation gjord av kasserade, industriproducerade mönsterkort i koppar, tillverkade på en svensk mönsterkortsfabrik. I korten har konstnären Theresa Traore Dahlberg vävt in handspunnen bomullstråd, som även ligger i nystan på golvet.

Theresa Traore Dahlberg, ”Cotton and cotton”, 2019. Installationsvy på Färgfabriken.

Foto: Olof Grind Bild 1 av 4

Theresa Traore Dahlberg, ”Untitled blue”, mönsterkort och stålkonstruktioner, 2019. Installationsvy på Färgfabriken.

Foto: Olof Grind Bild 2 av 4

Theresa Traore Dahlberg, ”Cassettes”, 2019. Installationsvy på Färgfabriken.

Foto: Olof Grind Bild 3 av 4

Ett av de mönsterkort som ingår i Theresa Traores installation ”Untitled blue”.

Foto: Färgfabriken Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons