X
Annons
X

”Otrygga anställda gynnar inte hamnens kunder”

Krisen på APM Terminals är unik i många avseenden. En alltmer kaosartad organisation har halkat efter med underhållet. En försämrad arbetsmiljö, ineffektiva bemanningslösningar och stelbenta schemaupplägg är viktiga orsaker till den dåliga utvecklingen, skriver Erik Helgeson, Svenska Hamnarbetarförbundet, i en replik.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Arbetsgivaren APM Terminals lockoutaktion – utestängning av den egna personalen – står för 98 procent av de förlorade arbetsdagarna i hamnkonflikten på Göteborgs containerterminal i år. Totalt har en av världens största transportföretag stängt ner Göteborgs och hela Nordens handelsnav i 371 timmar under sommaren 2017. Sedan juli månad föreligger inga stridsåtgärder i hamnen men med en misskött produktion och vansinniga nedskärningar har företaget parkerat både volymer, öppettider och service i containerterminalen på historiska bottennivåer. Tyvärr verkar det ha gått många makthavare förbi.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 1 av 2

Erik Helgeson

Foto: Privat Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X