Annons

Östling växlar inte ned i lastbilsvärlden

Vid fyllda 65 går de flesta svenska börsdirektörer ner i varv eller tar ett eller annat styrelseuppdrag. Det gör inte Leif Östling. Fyllda 67 tar han sig an en ny utmaning, nämligen att skapa en helt ny lastbilsgrupp inom Volkswagenkoncernen av sitt eget Scania och tyska konkurrenten MAN.

Under strecket
Publicerad

Leif Östling.

Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

Leif Östling.

Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX
Leif Östling.
Leif Östling. Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

I 23 år har Leif Östling kämpat för att hålla Scania fritt och oberoende. Han har slagits mot aktiespekulanter och konkurrenter som velat ta kontroll men till sist har han fått ge upp och Scania ska tillsammans med tyska huvudkonkurrenten MAN bilda Volkswagens lastbilsdivision. Uppdraget att skapa den nya lastbilsjätten gick till motståndsledaren själv, Leif Östling. Han har fått tre år på sig att skapa en ny lastbilskoncern som ska ta till vara på de samordningsvinster, som även Östling erkänner finns att hämta. Om det sedan rör sig om en miljard euro, som några gissat eller hälften så mycket, som andra hävdar kan göra detsamma, pengarna ska fram, kräver ägarna.

Annons
Annons
Annons