X
Annons
X
Reportage

Österrike förlorade tavlan – men vann sin själ

När Maria Altmann vann sin kamp om Klimts målning "Kvinnan i guld" blev det ett tungt bakslag för Österrike. Men förlusten satte igång en försenad självuppgörelse i Österrike, som på kort tid har återlämnat över 50 000 verk och föremål som stals under nazitiden.

Gustav Klimts ”Kvinna i guld", 1907. Foto: AOP

Tillsammans med ”Kyssen” är porträttet ”Kvinnan i guld”, det mest kända verket ur Gustav Klimts så kallade guldperiod. Det är också titeln på spelfilmen om målningens dramatiska öde som har svensk premiär på fredag. Tavlan blev 2006, då den återlämnades av den österrikiska staten till Maria Altmann, den mest berömda restitutionen av ett konstverk som hade plundrats av nazisterna. Lika mycket för verkets historia som för att det strax därefter såldes till Estee Lauder-arvtagaren Ronald Lauder för 135 miljoner dollar – vid tiden värdens dyraste målning. I dag kan man beskåda tavlan på Lauders museum Neue Galerie New York, inte långt från Metropolitan.

Historien har redan skildrats i tre dokumentärfilmer, men det är framför allt den amerikanska journalisten Anne-Marie O’Connors hyllade bok "The lady in gold" från 2012 som filmen lutar sig mot. "Kvinnan i guld", vars egentliga titel är "Adele Bloch-Bauer I", tillkom 1907 på en beställning från familjen Bloch-Bauer. Den rika Adele Bloch-Bauer som i målningen tycks sväva i ett hav av guld var både Klimts musa och mecenat, och det ryktades också om att de var älskare.

Gustav Klimts ”Kvinna i guld", 1907.

Foto: AOP Bild 1 av 4

Adele Bloch-Bauer och Gustav Klimt

Foto: Austrian Archives/AOP Bild 2 av 4

Ferdinand Bloch-Bauer.

Bild 3 av 4

Maria Altmann.

Foto: Ann Johansson/AOP Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X