Annons

I rörelseOsmaklig och livsviktig injektion för svensk poesi

Athena Farrokhzad (född 1983) är poet och litteraturkritiker. Hon har tidigare givit ut ”Vitsvit” (2013), som bland annat belönades med Karin Boye-priset.
Athena Farrokhzad (född 1983) är poet och litteraturkritiker. Hon har tidigare givit ut ”Vitsvit” (2013), som bland annat belönades med Karin Boye-priset. Foto: Carla Orrego Veliz

Athena Farrokhzad är en av de viktigaste och kanske mest kontroversiella svenska poeterna. Det skriver Josefin Holmström som känner tacksamhet över att ha provocerats av Farrokhzads nya diktsamling.

Publicerad

Athena Farrokhzad inleder sin nya diktsamling ”I rörelse” med att citera den amerikanska feministiska poeten Adrienne Rich: ”Poesin har aldrig haft någon chans / att ställa sig utanför historien”. Och är det något Farrokhzad gör så är det att skriva inifrån historien. ”I rörelse” är (enligt förlaget) dikter skrivna ”till och genom de gemenskaper som format Athena Farrokhzads liv och poesi”. Genombrottet ”Vitsvit” (2013) var en uppgörelse med främlingskap och rasism; det här är ett slags resa genom det socialistiska landskapet. Genom protesttåg, den iranska revolutionen, vänskapskretsen i Bagarmossen, men också genom vardagsgemenskapen, odlingslotten, familjen.

Den långa dikten ”Brev till Europa”, en parafras på beatpoeten Allen Ginsbergs ”America” (som förra året väckte debatt om just denna typ av litterära omskrivning) , kommer provocera många och älskas av kanske lika många. Den är Farrokhzads korståg mot Europa anno 2019, mot dess flyktingpolitik, populism och kulturella inåtvändhet: ”En dag ska jag låsa in Danmark med Grönlands alla utsvultna isbjörnar”; ”Europa, för tjugo år sen hatade vi ordet mångkultur för det gjorde oss till skillnad. / Nu bönfaller vi dig att välkomna det främmande”; ”Europa, det går inte att separera la mission civilisatrice från kristendomen, / kristendomen från feodalismen, feodalismen från industrialismen, / industrialismen från kapitalismen och kapitalismen från barbariet”; ”Europa, priset för fattigast matkultur går till dig i år igen”. Och sedan: ”Jag ska plantera massförstörelsevapen på 10, Downing Street.” Är det osmakligt? Ja. Får konsten vara osmaklig? Ja. Det är mycket viktigt att den får vara osmaklig.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons