X
Annons
X
En stor del av nya T-X har utvecklats hos Boeing i St. Louis. När planet börjar tillverkas kommer även Saab att lägga sin produktion av planet i USA.
En stor del av nya T-X har utvecklats hos Boeing i St. Louis. När planet börjar tillverkas kommer även Saab att lägga sin produktion av planet i USA. Foto: E.Shindelbower/Boeing

”Oslagbart” – så fick Boeing och Saab miljardkontraktet

Långläsning

Det fanns i princip ingenting. Inget flygplan. Inga ritningar. Däremot ett amerikanskt bolag med kniven mot strupen och ett svenskt företag som behövde nå nya marknader.

SvD berättar hur Boeing och Saab lyckades ro hem miljardordern på skolflygplan – och hur ett lågt pris ska kunna ge stora vinster i framtiden.

Det var lite av rockstjärnelansering över det hela. Hög musik, ljusshow och en förväntansfull publik som trängdes med reportrar och fotografer för att se så bra som möjligt.

Men det var ingen vanlig artist som stod i centrum i den stora hangaren i St. Louis. Allt kretsade kring det nya skolflygplanet, T-X. Ett plan som Boeing och Saab under stort hemlighetsmakeri hade fått ihop på mindre än tre år och som de nu skulle försöka sälja till det amerikanska flygvapnet.

En stor del av nya T-X har utvecklats hos Boeing i St. Louis. När planet börjar tillverkas kommer även Saab att lägga sin produktion av planet i USA.

Foto: E.Shindelbower/Boeing Bild 1 av 8

Än så länge har det bara byggts två exemplar av T-X. Det ska bli åtminstone 350 till.

Foto: David Torrence/Boeing Bild 2 av 8

Så här såg det ut när det andra T-X-planet höll på att byggas i St. Louis. Saabs delar till planet flögs dit från Linköping.

Foto: Bob Ferguson/Boeing Bild 3 av 8

Saabs testpilot Richard Ljungberg (till höger) var förste svensk att flyga med det nya skolflygplanet.

Foto: Boeing Bild 4 av 8

Det är enormt dyrt att utveckla ett stort nytt passagerarplan som Airbus A350. Nu förbereder även Boeing för ett nytt stort plan.

Foto: Ramaider Sylvain/Airbus Bild 5 av 8

Gripen E har designats helt i datorerna, utan några fysiska ritningar.

Foto: Per Kustvik/Saab Bild 6 av 8

Planet har plats för en elev och en instruktör som sitter rakt bakom.

Foto: Boeing Bild 7 av 8

Den svenska flygvapenchefen Mats Helgesson (till höger) är en av få utomstående som fått flyga nya skolflygplanet T-X. Orsaken är enkel. Saab hoppas sälja T-X även till Sverige.

Foto: Eric Shindelbower/Boeing Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X