En stor del av nya T-X har utvecklats hos Boeing i St. Louis. När planet börjar tillverkas kommer även Saab att lägga sin produktion av planet i USA.
En stor del av nya T-X har utvecklats hos Boeing i St. Louis. När planet börjar tillverkas kommer även Saab att lägga sin produktion av planet i USA. Foto: E.Shindelbower/Boeing

”Oslagbart” – så fick Boeing och Saab miljardkontraktet

Det fanns i princip ingenting. Inget flygplan. Inga ritningar. Däremot ett amerikanskt bolag med kniven mot strupen och ett svenskt företag som behövde nå nya marknader.

SvD berättar hur Boeing och Saab lyckades ro hem miljardordern på skolflygplan – och hur ett lågt pris ska kunna ge stora vinster i framtiden.

Publicerad

Det var lite av rockstjärnelansering över det hela. Hög musik, ljusshow och en förväntansfull publik som trängdes med reportrar och fotografer för att se så bra som möjligt.

Men det var ingen vanlig artist som stod i centrum i den stora hangaren i St. Louis. Allt kretsade kring det nya skolflygplanet, T-X. Ett plan som Boeing och Saab under stort hemlighetsmakeri hade fått ihop på mindre än tre år och som de nu skulle försöka sälja till det amerikanska flygvapnet.