Recension

Oskar OskarOskar, Oskar

Björn Kjellman arbetar med  exakt avvägda doser när han gestaltar fåntratten Oskar, skriver recensenten.
Björn Kjellman arbetar med exakt avvägda doser när han gestaltar fåntratten Oskar, skriver recensenten. Foto: FILMAREHN AB
Under strecket
Publicerad
Annons

Björn Kjellmans Oskar påminner en del om den roll Clint Eastwood spelar i Gran Torino. Oskar är en surmulen enstöring som går omkring och morrar otidigheter till sina grannar i huset nära Karlaplan i Stockholm. Han ogillar kraftigt vad han uppfattar som accelererande normupplösning i samhället, och särskilt kritisk är han till invandring. I lägenheten där han bor ensam med papegojan Palle har han en stadig gallergrind som håller oönskade medmänniskor på avstånd. Och med extra obehagliga individer i åtanke har han införskaffat en rejäl revolver som han sticker in i kostymbyxornas linning när han tar sig en mopedtur ute på stan.

Och till en början är det onekligen spännande att följa Kjellman i arbetet, att iaktta hur han med skickligt applicerad humor i exakt avvägda doser faktiskt lyckas andas något som liknar liv i denna hårt schabloniserade fåntratt och hitta mänskliga drag bland alla hjärnspöken och tankemässiga tics. Det är faktiskt imponerande och litet rörande.

Annons
Annons
Annons