Annons

Oseriösa flygbolag sänker hela branschen

Det råder krig på flygmarknaden. Lågkostnadsbolagen utnyttjar alla möjligheter att kringgå reglerna för att få ner kostnaderna. Självklart vill vi alla resa billigt. Men till vilket pris? Är det rimligt att en resa till London kostar som en bättre lunch på stan? Nej, det är de anställda som riskerar att stupa på slagfältet, skriver Cecilia Fahlberg, Unionen.

Under strecket
Publicerad

Flygplansflottan i Bromma Business Jet, som SCA äger tillsammans med Sandvik och Industrivärden, har helt nyligen utökats med två flygplan av modellen Falcon 7X.

Foto: DASSUALT

Flygplansflottan i Bromma Business Jet, som SCA äger tillsammans med Sandvik och Industrivärden, har helt nyligen utökats med två flygplan av modellen Falcon 7X.

Foto: DASSUALT
Flygplansflottan i Bromma Business Jet, som SCA äger tillsammans med Sandvik och Industrivärden, har helt nyligen utökats med två flygplan av modellen Falcon 7X.
Flygplansflottan i Bromma Business Jet, som SCA äger tillsammans med Sandvik och Industrivärden, har helt nyligen utökats med två flygplan av modellen Falcon 7X. Foto: DASSUALT

I praktiken kan det handla om att registrera flygbolaget i ett land med låga skatter och avgifter och svag arbetsmarknadsreglering. Hämta personal från ett annat land där lönerna är låga, och sedan flyga mellan tredje och fjärde land. De oseriösa flygbolagen betalar inte företagsskatter i de länder där de verkar. Ett annat sätt att sänka kostnaderna i lågkostnadsbolagen är att anlita flygpersonal som egenföretagare i stället för att anställa. Problemet är att personen uppmanas att starta sitt företag i ett annat land än där man bor och jobbar. Det innebär att företagaren helt går miste om sjuk-, föräldra- och arbetslöshetsförsäkring eftersom man inte kan betala in företagets sociala avgifter i landet där man bor.

Annons
Annons
Annons