Annons

Anna Bjerger: ”Lit”Osentimental men poetisk berättelse om ljuset

Anna Bjerger ”Solid/Afloat”, 2018. Olja på aluminium.
Anna Bjerger ”Solid/Afloat”, 2018. Olja på aluminium. Foto: Galleri Magnus Karlsson

Anna Bjergers bilder undflyr sedvanliga kategorier. Stilsäkert, men tematiskt spretigt, lyfter hon fram vardagliga scenerier. Det de har gemensamt är en stämning man minns långt efteråt. Joanna Persman ser ett måleri som vidgar betraktarens blick.

Under strecket
Publicerad

Anna Bjerger ”Muted/Match”, 2018. Olja på aluminium.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 1 av 3

Anna Bjerger ”Descending/Odd”, 2018. Olja på aluminium.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 3

Anna Bjerger ” Luminous/Night”, 2018. Olja på aluminium.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 3 av 3

”På natten stiger helvetet upp över jorden. Det första det gör – är att deformera avstånden; allt gör det trängre, kompaktare, trögare. Detaljer går förlorade, föremål förlorar sina ansikten, blir baktunga och otydliga; det är märkligt att man om dagen kan tala om dem som ’vackra’ eller ’användbara’; nu verkar de mer oformliga, det är svårt att gissa sig till deras ändamål.”

Raderna är ett utdrag ur den polska författaren Olga Tokarczuks briljanta roman ”Löparna”. Att Galleri Magnus Karlsson använder sig av dessa ord i sin presstext till Anna Bjergers pågående utställning är ett smart drag. Det skönlitterära fångar stämningar i Bjergers måleri på ett sätt som konstteoretiska utläggningar misslyckas med. Hennes stilsäkra men tematiskt ombytliga måleri undflyr vanligtvis kategoriska definitioner.

Annons
Annons
Annons