Annons

Das BootOsannolika detaljer sänker Das Boot

U-162:s fartygschef Klaus Hoffmann (t h, spelad av Rick Okon) och hans underordnade Karl Tennstedt (t v, August Wittgenstein) har ett infekterat förhållande till varandra.
U-162:s fartygschef Klaus Hoffmann (t h, spelad av Rick Okon) och hans underordnade Karl Tennstedt (t v, August Wittgenstein) har ett infekterat förhållande till varandra. Foto: Nik Konietzny/SVT

”Das Boot” är en oerhört snygg produktion full av skådespelarstjärnor. Men där förlagan från 80-talet var kompromisslöst avskalad försöker tv-serien tillfredsställa alla – och torpederar därmed sig själv.

Publicerad

Det börjar så bra: i tysk-amerikanska ”Das Boot” slipper vi höra Hollywoodformaliserad engelska med ”nazibrytning” eller ”’emliga armén-accent”. Här talar tyskar tyska, fransmän franska, amerikaner och engelsmän engelska. Det hela är välspelat, oerhört snyggt producerat och dessutom fullt av kompetenta skådespelare från produktioner som ”Game of thrones”, ”Mad men”, ”Masters of sex”, ”The Crown” och ”Inglourious basterds”.

Tv-serien ”Das Boot” lanseras som en fortsättning på den Oscarsbelönade västtyska långfilmen från 1981 (som på svenska biografer hette ”Ubåten”). Precis som i långfilmen utgår berättelsen från den franska kuststaden La Rochelle. Hösten 1942 är staden ockuperad av Nazityskland och därifrån sänds ubåtar ut för att sänka allierade fartyg på Atlanten.

Lizzy Caplan spelar motståndskvinnan Carla Monroe och Vicky Krieps splar Simone Strasser, som mot sin vilja dras in i ett dubbelspel.

Foto: Nik Konietzny/SVT Bild 1 av 2

Livet i det inre av U-162 är tufft.

Foto: Nik Konietzny/SVT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons