Orrefors tillbaka i svenska händer

Konfektionsföretaget New Wave Group med vd och huvudägare Torsten Jansson tar över krisdrabbade glasföretaget Orrefors Kosta Boda från danska Royal Scandinavia. New Wave ska nu starta nya verksamheter som drar nytta av de kända varumärkena.

Under strecket
Publicerad
Annons

Torsten Jansson har byggt upp New Wave genom att framgångsrikt sälja profilkläder och presentreklam. På senare tid har han också fått epitetet företagsängel och bland annat gått in som storägare i klädkedjan JC.
Orrefors Kosta Boda är det senaste investeringsobjektet och New Wave köper 51 procent av aktierna i bolaget för 30 miljoner kronor. New Wave har också option på att köpa resterande 49 procent till ett pris beroende hur Orrefors Kosta Boda presterar under 2006 och 2007.

– Vi har länge sökt efter några riktigt starka varumärken som vi kan använda på profilsidan. New Wave har saknat riktiga högprofilvarumärken och Orrefors fyller verkligen den rollen, säger Göran Härstedt, vice vd i New Wave Group.
Hela Orrefors Kosta Boda är värderat till 360 miljoner kronor, exklusive skulder, och beräknas i år omsätta 650 miljoner kronor. Men priset som New Wave betalar för aktierna är avsevärt lägre då Orrefors dras med stora lönsamhetsproblem. Bolaget har de senaste fyra åren förlorat 100 miljoner kronor
och tvingats till besparingar. Royal Scandinavia har bland annat lagt ner Sandviks Glasbruk, något som fick kraftig kritik.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons