Annons

Oro kring sårbara storhamnar efter Beirut

Mängder av farliga ämnen förvaras i stora hamnar runt om i världen. Katastrofen i Beirut bör ses som en väckarklocka för hamnar i Sydostasien och Afrika, varnar forskarorganisationen SafeSeas.

Under strecket
Mia Holmberg Karlsson / TT
Publicerad

Franska räddningsarbetare undersöker potentiella läckor för att säkra ett område i Beiruts hamn efter de förödande explosionerna.

Foto: Felipe Dana/AP/TT

En container fylld med plastavfall från Australien i Port Klang, Malaysia. 2019 skickade landet tillbaka hundratals ton oåtervinningsbar plast till bland annat Australien, USA, Kanada och Storbritannien. Arkivbild.

Foto: Vincent Thian/AP/TT

Beiruts hamn i ruiner efter de massiva explosionerna den 4 augusti, som orsakades av ammoniumnitrat som i flera år förvarats i hamnen.

Foto: Hassan Ammar/AP/TT

Explosionerna som ödelade stora delar av Libanons huvudstad kastar ljus på säkerheten i andra stora hamnar. Framför allt är hamnar i Sydostasien och Afrika sårbara för misskötsel och felhantering av farliga ämnen likt det som låg bakom Beirutkatastrofen, säger Christian Bueger, chef för SafeSeas och professor i internationella relationer vid Köpenhamns universitet.

– Det finns två bekymmer. Ett är det material vi redan känner till, och det andra, mer omfattande problemet, är allt det vi inte ens har vetskap om. Det handlar om laster kopplade till smuggling av farliga ämnen, miljöbrott eller felaktigt deklarerade varor.

Annons
Annons
Annons