Annons

Organisk originalitet

Dystopiska världar, skallar och kukar. Konstnären Per B Sundberg har lämnat det glättiga anslaget när han nu för första gången fyller ett helt konstgalleri med sina verk. Och ja, han är spänd inför mottagandet.

Uppdaterad
Publicerad

Det är något mytiskt med nedlagda fabriksområden där tungt damm ligger tjockt över förnäma anor. På Chamottevägen i Gustavsberg renoveras just nu delar av de gamla fabrikslokalerna för att snart inhysa hundratals skinande lägenheter. Modernisering pågår vägg i vägg med en överlevare, Hushållsporslinsfabriken, som stånkar på med tillverkning av kända alster som Stig Lindbergs ”Berså” och Gustavsbergsklassikern ”Allmoge”. Även ett 60-tal ateljéer döljer sig bakom den industriellt anonymiserade exteriören och i ett överbelamrat rum huserar konstnären Per B Sundberg.Han debuterade redan 1990 som omdebatterad Konstfacksstudent – en institution där han senare blev professor – men nu kallar han sig på nytt för debutant.

– Kan man inte vara debutant och professor emeritus, menar du? säger Per B Sundberg, ler under skägget och stryker med handen över ett alldeles särskilt knöggligt föremål av egen design.

Konstnären Per B Sundberg har i alla tider gått på tvärs mot den rådande smaknormen.

Foto: ARI LUOSTARINEN Bild 1 av 5

Konstnären Per B Sundbergs udda skulpturala former berättar en historia om liv och död.

Foto: ARI LUOSTARINEN Bild 2 av 5

”Trädet”

Foto: ARI LUOSTARINEN Bild 3 av 5

”Stubben”.

Foto: ARI LUOSTARINEN Bild 4 av 5

Konstnären Per B Sundbergs udda skulpturala former berättar en historia om liv och död. Här är ”Objekt med hål”.

Foto: ARI LUOSTARINEN Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons