Annons

Sanna Rayman:Ordning är inte förtryck

Foto: KATARZYNA KORZA / TT
Publicerad

**I veckan har **Ekot rapporterat om hur skolans ljudmiljö försämrar undervisningen i synnerhet för elever med hörselnedsättning eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I båda fallen ramas rapporteringen in av exempel där tekniken har kunnat lösa en del problem för skolbarn med dessa besvär. Hörselnedsatta Amandas klassrum har utrustats med ljuddämpande gardiner, tavlor och fönster och hennes lärare och klasskompisar talar i mikrofoner som är kopplade till Amandas hörapparat (SR 17/3). Isak, som har autism och ADHD, har svårt att stänga ute bullriga och skrikiga miljöer, men slipper den värsta stressen med hjälp av bullerreducerande hörlurar (SR 18/3).

**I skoldebatten finns **det en nidbild av ordning och reda som är mycket olycklig. För varje argument som lyfts för studieron och lärarauktoritetens fromma får man två hånfullheter i retur om att vilja göra lydiga, tigande robotar av barn.

Annons
Annons
Annons