X
Annons
X

Theresa Benér: Ordet dominerar inte längre på teatern

Det är en vårkväll i S:t Petersburg och den internationellt sammansatta publiken på europeiska teaterfestivalen Premio Europa sitter uppradad på en vridscen i den monumentala Baltic House-teatern. Järnridån går ner framför oss. Vi är inlåsta på scenen, mitt i teaterns bultande hjärta. Rökridåer pumpas fram i en suggestiv blå belysning, medan en jazztrio lägger en dov film noir-atmosfär. Vridscenen börjar snurra runt, och likt turister ska vi åskådare i mer än tre timmar färdas genom den finländske regissören Kristian Smeds egensinniga teateräventyr "Mr Vertigo", en scenisk dikt gjord på Paul Austers roman från 1994. Denna resa för oss från amerikansk mellanvästern på 1920-talet till dagens finska teatervärld i ett mustigt scenspråk som pendlar mellan musikaliskt drömspel, kabaré och kammardrama.

Kristian Smeds, född 1970, betraktas av många som ett underbarn i finländsk teater. Allt han rör vid, om det så är Tjechovs klassiker, Väinö Linnas nationalepos "Okänd soldat" eller ensembleproduktionen "Mental Finland", mal han ner i mindre beståndsdelar och destillerar till högoktanigt sceniskt bränsle, för att skildra lokala, individuella och udda erfarenheter mitt i världens och historiens generaliserande bildflöden.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X