Annons

Optimist

POSITIV. För dansaren Annika Sjöö är det självklart – att positivt tänkande leder till bra saker. Bland annat hjälpte det henne till seger i tävlingen och TV4-programmet Let’s dance. Och lycka är hett även i terapisofforna. Optimisternas tid är nu.

Publicerad
Foto: BOBBO LAUHAGE, MAGNUS LIAM KARLSSON & SCANPIX

Det är optimisternas tid. Många vill gärna tro på tankens kraft för att få, om så bara lite, mera lycka i vardagen. Boktitlar som Se möjligheterna, Den eviga matchen om lyckan och Vad optimister vet och du kan lära dig har det senaste året bildat en egen fåra i den strida floden av självhjälpsböcker.

Bland nyheterna står sig Kay Pollaks klassiker Att välja glädje fortfarande stark. Efter cirka 150 000 sålda exemplar i inbunden utgåva har den nu sålt närmare 100 000 i pocketform. Den är omåttligt populär konstaterar Marie Ledin, vd för Anderson Pocket som har tryckt om boken sju gånger.

Bland alternativmetoderna, där Kaj Pollak och hans böcker och föredrag är ett exempel, har lycko-, framgångs- och positiva budskap använts länge. Men inom den akademiska världen är positiv psykologi en ung men snabbt växande forskningsgren.

Annons

I USA finns hela utbildningar och i Sverige var Högskolan i Skövde i våras först ut med en kortare kurs. Förenklat kan man säga att den positiva psykologin handlar om hur man kan må bra och hur det är att må bra, medan man traditionellt inom psykologi varit inriktad på att behandla problem och negativa situationer.

– Det publiceras otroligt många vetenskapliga artiklar inom positiv psykologi just nu, ämnet är verkligen på gång, säger Gunilla Berglund som är docent och lektor i klinisk psykologi på Stockholms universitet.

– Metoderna från positiv psykologi betraktas mer och mer som en integrerad del av en fullständig depressionsbehandling, fortsätter hon.

Glädjedagbok är en må bra-metod som har visat varaktiga resultat i forskningsstudier. Den går ut på att man varje kväll tänker igenom, och helst skriver upp, minst tre saker som har varit bra den dagen och varför.

– Det gör att man blir uppmärksam på det positiva och inte fastnar i att fokusera på det jobbiga. Allra bäst mår de som fortsätter regelbundet, säger Gunilla Berglund som själv använt metoden.

– Men det handlar inte om att lura sig själv och försöka intala sig att negativa saker egentligen är positiva, det gäller att plocka fram det som verkligen är bra.

Att arbeta med människors styrkor i stället för svagheter är också en bevisat effektiv metod. Flowforskare, som studerar tillståndet när man glömmer tid och rum och allt går lätt och känns självklart, har konstaterat att människor blir lyckligare om de utvecklar förmågor som de är bra på och försöker att använda dem inom fler områden i livet.

Gunilla Berglund försöker föra in fler element från den positiva psykologin både som lärare och legitimerad KBT-terapeut. Och hon räknar med att intresset och användningsområdena fortsätter att öka.

– Den positiva psykologin är i sin linda, den är på samma nivå som KBT var på sjuttiotalet.

Positiv framtidstro

Personer som har en positiv framtidstro förbereder sig och ökar sina förutsättningar att lyckas. Börja dagen med positiva förväntningar. Innan du stiger ur sängen kan du flera gånger tänka att under den här dagen kommer du att få uppleva upplyftande och fina händelser.

Positivt självprat

Budskap som du förmedlar till dig själv, det du säger eller tänker, kallas självprat eller affirmationer. Använd självpratet i positiv riktning och du kommer gradvis att fokusera mer på möjligheterna i ditt liv.

Positivt umgänge

Umgås med människor som stärker och uppskattar dig. Skriv ner alla positiva saker som andra sagt om dig,

komplettera listan och ta fram den när du

behöver se ljusare på tillvaron.

Tips från Se möjligheterna. Bli en framgångsletare av Bosse Angelöw (Natur & Kultur).

Jennie Sjögren

Annons
Annons
Foto: BOBBO LAUHAGE, MAGNUS LIAM KARLSSON & SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons