Annons

”Hilma af Klint, konstnär, forskare, medium”Öppna sinnena och låt dig sugas in i bilderna

Hilma af Klint, ”Altarbilderna”. Installationsvy på  Moderna Museet Malmö.
Hilma af Klint, ”Altarbilderna”. Installationsvy på Moderna Museet Malmö. Foto: Helen Toresdotter/Moderna museet

Moderna museet i Malmö öppnar lämpligt med Hilma af Klint. Efter coronapausen är det befriande att se en utställning i högsta internationella klass med en av vår tids mest nyskapande konstnärer.

Under strecket
Publicerad

Hilma af Klint, ”Urkaos, nr 15”, 1906.

Foto: Moderna museet

Hilma af Klint, ”De tio största, nr 5, Mannaåldern”, 1907.

Foto: Moderna museet

Hilma af Klint, ”Parsifal, nr 110”, 1916.

Foto: Moderna museet

Jag skriver ”en av vår tids mest nyskapande konstnärer”. Hilma af Klint levde 1862–1944. Jag måste anstränga mig för att se hennes konst i sitt historiska sammanhang. De centrala delarna i hennes produktion är så fria i tanken, så gränsöverskridande och allomfattande att jag måste påminna mig om att verken inte är skapade av en konstnär som lever och arbetar idag, utan målades för mer än hundra år sedan. Hon arbetade med liknande frågor som en del av dagens konstnärer. I Sverige tänker jag inte minst på Cecilia Edefalk och Christine Ödlund.

Hilma af Klint behöver knappast någon presentation. Sedan den stora utställningen på Moderna museet i Stockholm 2013 har hennes konst fått extremt mycket uppmärksamhet. Senast blev det sensation i New York när den visades på Guggenheim-museet. Hennes konst har skakat om konsthistorien: Hilma af Klint utvecklade ett abstrakt bildspråk flera år innan de konstnärer som tidigare har betraktats som den abstrakta konstens pionjärer. Men jag tror att uppmärksamheten beror minst lika mycket på att Hilma af Klints konst är angelägen för oss som lever idag. Att det finns kunskap och kraft att hämta i den.

Annons
Annons
Annons