Öppen njutning i litet format

General Motors har sett hur populära stålkabrioletbilarna från Renault och Peugeot blivit. Därför har man dammat av Tigra, moderniserat utseendet och försett den med nedfällbart tak till ett klart konkurrenskraftigt pris.

Under strecket
Publicerad
Leksak med mersmak. Opels version av stålkabriolet är liten men naggande god att köra öppet i. Men glöm barn och hundar. Foto: Joakim Ståhl

Leksak med mersmak. Opels version av stålkabriolet är liten men naggande god att köra öppet i. Men glöm barn och hundar. Foto: Joakim Ståhl

Annons

Med en mindre 1,4-litersmotor kostar den 149 900 och med den större 1,8-litersmotorn som SvD Näringsliv provkört går den på 160 800 kronor. Men en nödvändig extrautrustning är vindavvisaren bakom stolarna. Den går på 1 990. Då blir vindrufset lagom.
Jag körde den under en fyratimmarsutflykt i knappt 15 grader och sol och det var en ren njutning. Inte ens i motorvägsfarter blev det störande blåsigt men det är klart att radion hade svårt att överrösta väg- och vindljud. Med taket uppfällt går det förstås tystare men sannerligen inte tyst.

Egentligen borde man klassa Tigran som en leksak för den är mycket liten, inte ens fyra meter, har bara plats för två och knappast bagageutrymme för semesterresor eftersom taket tar en stor del av det utrymme där man normalt placerar sina väskor.
**
Taket öppnas och stängs** förstås elektriskt men man måste lossa och låsa det manuellt med två spännen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons