Annons

Amasonernas drottningOperafeminism beväpnad med starka känslor

Barockoperan ”Amasonernas drottning” är ett samarbete mellan Den Andra Operan, Kamraterna, Damkapellet och Operadonnorna.
Barockoperan ”Amasonernas drottning” är ett samarbete mellan Den Andra Operan, Kamraterna, Damkapellet och Operadonnorna. Foto: Maximilian Mellfors

Operans krigarkvinnor intar Årsta teater och väcker liv i den feministiska utopin. Sofia Nyblom häpnar över en spektakulär barockopera, men längtar efter att se verket utan ingrepp.

Publicerad

Ett gäng musikaliska ”wonder women” intar scenen på Årsta teater denna sommar. De är unga, butchiga valkyrior utrustade med maskingevär och en sektliknande solidaritet på liv och död. Först efter en rad osannolika dramaturgiska vändningar och spektakulära arior släpper de på machoattityden och öppnar för jämställd harmoni mellan könen.

Bakom titeln ”Amasonernas drottning” döljer sig årets mest ambitiösa operaprojekt: utgrävningen av Maria Antonia Walpurgis feministiska barockopera, som sedan 1700-talet satts upp vid några få tillfällen i modern tid: 1998, 2002 och 2013. Konsten att komponera har ju liksom konsten att regera länge varit förbehållen män. Kurfurstinnan Maria Antonia Walpurgis av Bayern hör till de få undantagen, en supertalang som sjöng, komponerade och bedrev politik. Operan om amasondrottningen Talestris uruppfördes 1760 i Nymphenberg med tonsättaren själv i huvudrollen.

”Amasonernas drottning” med Hanna Fritzson i titelrollen.

Foto: Maximilian Mellfors Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons