X
Annons
X

Schlagt sie tot! Opera om Martin Luther blir svårtuggad plakatteater

Dietrich Henschel som Martin Luher och Emma Lyrén som Katharina von Bora i ”Schlagt Sie tot!” på Malmö Opera. Foto: Jonas Persson

Reformationens våldsamma tidevarv har inspirerat till en grandios opera om Martin Luther. Men det svänger inte om detta stilistiskt spretiga verk som dessutom lider av en daterad iscensättning på Malmö Opera, tycker SvD:s kritiker Sofia Nyblom.

”Kanske är världen mogen för den stora kampen mellan Gud och Satan?” Det är den skrällen – kollisionen mellan Gud och Satan – som slår an tonen för ”Schlagt sig tot!” i det första, dånande ackordet. Undergångsstämningen, polariseringen och revoltandan under reformationen har en eggande aktualitet som inspirerat radarparet bakom prisade ”Livläkarens besök” (2009), Bo Holten och Eva Sommestad Holten, till ännu en historieopera, som vid urpremiären på Malmöoperan åtnjuter såväl lyxig rollbesättning som Patrik Ringborgs gedigna musikaliska ledning.

Vad är det då som gör att både verket och Peter Oskarsons iscensättning känns som daterad plakatteater?

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X