Annons

Opera blir politisk i Farnaz Arbabis regi

ASYLDRAMA. När hyllade regissören Farnaz Arbabi gör sin första operauppsättning placerar hon Gian Carlo Menottis 50-talsopera Konsuln i vår tid och förlägger den till ett svensk konsulat. Premiär på Folkoperan ikväll.

Under strecket
Publicerad
”Menotti skriver i Konsuln att han ville bränna alla fanor och riva alla gränser. Det är förståss en utopi, men det är en grundtanke som jag kan ställa mig bakom”, säger Farnaz Arbabi som regisserar verket på Folkoperan.
”Menotti skriver i Konsuln att han ville bränna alla fanor och riva alla gränser. Det är förståss en utopi, men det är en grundtanke som jag kan ställa mig bakom”, säger Farnaz Arbabi som regisserar verket på Folkoperan. Foto: DAN HANSSON

S
amma natt som Olof Palme mördades flyttade Farnaz Arbabi till Husby. Då var hon åtta år gammal och lämnade sin barndoms Kungshamra, där många av hennes kamrater hade varit latinamerikaner. Den bakgrunden har en viss betydelse för hur Farnaz Arbabi nu sätter upp Gian Carlo Menottis 1950-talsopera Konsuln. Palme finns med i bakgrunden, som en sorts sinnebild för Sverige.

”Menotti skriver i Konsuln att han ville bränna alla fanor och riva alla gränser. Det är förståss en utopi, men det är en grundtanke som jag kan ställa mig bakom”, säger Farnaz Arbabi som regisserar verket på Folkoperan.

Foto: DAN HANSSON Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons