X
Annons
X

Opel hittar rätt – nya Insignia ett stort lyft

Varumärket har tagit mycket stryk på senare år, men Opel har valt en klok strategi för att försöka komma på fötter igen: bättre produkter. Nya Insignia är ett stort lyft jämfört med föregångaren och lockar dessutom med både bra utrustning och lågt pris.

Fronten har stark märkesidentitet, det är påtagligt att Opel försöker vara stolta över sitt arv trots några motiga år.
Fronten har stark märkesidentitet, det är påtagligt att Opel försöker vara stolta över sitt arv trots några motiga år. Foto: Pontus Lundahl/TT

En höstdag 1986 kom jag knallande längs Rådmansgatan i Stockholm. När jag var nästan framme vid Sveavägen visste jag att jag kommit rätt. Utanför en oansenlig entrédörr stod nämligen en Opel Omega med tyska registreringsplåtar parkerad.

Fronten har stark märkesidentitet, det är påtagligt att Opel försöker vara stolta över sitt arv trots några motiga år.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 12
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 12

Nya Insignia är rymligare än föregångaren och känns luftigare att vistas i trots provbilens mörka interiör.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 12

En välorganiserad förarplats. Navigationssystem och halvdigital instrumentering ingår i Businessutförandet som kostar 30 000 kronor extra.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 12

Sedanmodellen med fyra dörrar och vanliga baklucka har utgått, nya Insignia finns ännu bara med femdörrars halvkombikaross. En kombi har visats och kommer till Sverige senare i år.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 12
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 12
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 12

Motorn är ett arv från förra Insignia. En dieselmaskin med turboladdning och 170 hästkrafter.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 12
Bild 9 av 12
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 12
Foto: Ford Bild 11 av 12
Foto: Mazda Bild 12 av 12
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X