Omstridd klädfirma gör entré

Sexigt eller sexistiskt? 38-årige Dov Charney kallar sig för ”framtidens vd”. Med klädmärket American ­Apparel har han förvandlat billiga, vita t-shirtar till en sexig statussymbol. Företaget har en tydlig etisk profil, men själv har Charney anklagats för sextrakasserier.
I år öppnar företaget sin första svenska butik.

Under strecket
Publicerad
American Apparel säljer sina kläder med en estetik hämtad rakt av från den våg av porrinfluerad konst som kom under slutet av 1990-talet.

American Apparel säljer sina kläder med en estetik hämtad rakt av från den våg av porrinfluerad konst som kom under slutet av 1990-talet.

Annons

Efter 1990-talets genombrott av social medvetenhet bland konsumenter var det bara en tidsfråga innan ett företag som American Apparel skulle dyka upp.

Det lanserades 1999 med en tydlig profil som ett etiskt klädföretag – schyssta löner till anställda, miljö­vänlig produktion och högkvalitativa, snygga underkläder och basplagg till låga priser.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons