X
Annons
X
Recension

Petra Hultman, ”Beckers konstnärsstipendium 2018” Ömsint hyllning till maniskt arbetande farföräldrar

Det är svårt att inte älska farmor Marys härligt färggranna handarbeten och farfar Hildings maniska hemslöjd i Petra Hultmans utställning på Färgfabriken. Samtidigt blir den en genomlysning av folkhemsepokens familjeideal och dess syn på hemarbete.

”Arbete i textil, Mary Hultman (Blandade textilier)”. Installationsvy på Färgfabriken. Foto: Petra Hultman

Beckersstipendiaten Petra Hultman imponerade på Konsthögskolans avslutningsutställning i våras. I Tomteboda postterminal, den gigantiska lokal där det fordom sorterats post, stack hon ut med en installation som med små medel fångade betraktarens uppmärksamhet och stannade kvar i minnet.

När hon nu flyttat samma installation, med några modifieringar och tillägg, till Färgfabriken blir jag inte lika övertygad. Till viss del handlar det om kontexten: en separatutställning på en etablerad konsthall ställer högre krav än en elevutställning och jag hade väntat mig mer än en repris.

”Arbete i textil, Mary Hultman (Blandade textilier)”. Installationsvy på Färgfabriken.

Foto: Petra Hultman Bild 1 av 4

Petra Hultman, ”Moderna metoder”, videostillbild.

Foto: Petra Hultman Bild 2 av 4

Installationsvy på Färgfabriken av farfar Hildings nyckelskåp och farmor Marys textilier.

Foto: Färgfabriken Bild 3 av 4

Petra Hultman, ”Hilding och Mary Hultman”, videostillbild.

Foto: Petra Hultman Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X