Petra Hultman, ”Beckers konstnärsstipendium 2018”Ömsint hyllning till maniskt arbetande farföräldrar

”Arbete i textil, Mary Hultman (Blandade textilier)”. Installationsvy på Färgfabriken.
”Arbete i textil, Mary Hultman (Blandade textilier)”. Installationsvy på Färgfabriken. Foto: Petra Hultman

Det är svårt att inte älska farmor Marys härligt färggranna handarbeten och farfar Hildings maniska hemslöjd i Petra Hultmans utställning på Färgfabriken. Samtidigt blir den en genomlysning av folkhemsepokens familjeideal och dess syn på hemarbete.

Under strecket
Publicerad
Petra Hultman, ”Moderna metoder”, videostillbild.

Petra Hultman, ”Moderna metoder”, videostillbild.

Foto: Petra Hultman
Installationsvy på Färgfabriken av farfar Hildings nyckelskåp och farmor Marys textilier.

Installationsvy på Färgfabriken av farfar Hildings nyckelskåp och farmor Marys textilier.

Foto: Färgfabriken
Petra Hultman, ”Hilding och Mary Hultman”, videostillbild.

Petra Hultman, ”Hilding och Mary Hultman”, videostillbild.

Foto: Petra Hultman
Annons

Beckersstipendiaten Petra Hultman imponerade på Konsthögskolans avslutningsutställning i våras. I Tomteboda postterminal, den gigantiska lokal där det fordom sorterats post, stack hon ut med en installation som med små medel fångade betraktarens uppmärksamhet och stannade kvar i minnet.

När hon nu flyttat samma installation, med några modifieringar och tillägg, till Färgfabriken blir jag inte lika övertygad. Till viss del handlar det om kontexten: en separatutställning på en etablerad konsthall ställer högre krav än en elevutställning och jag hade väntat mig mer än en repris.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons