Annons

Lilla SvansjönÖmsint bus med Tjajkovskijs klassiker

Nina Fex, Petter Wadsten och Li Molnár Kronlid i ”Lilla Svansjön”.
Nina Fex, Petter Wadsten och Li Molnár Kronlid i ”Lilla Svansjön”. Foto: Sören Vilks

Smittande dansglädje och vita fjärdrar finns i Claire Parsons version av ”Svansjön”. På Unga Dramaten blinkas det till såväl den klassiska tyllbaletten som till Mats Ek i lekfulla svantolkningar.

Under strecket
Publicerad

Nina Fex, Li Molnár Kronlid (överst) och Petter Wadsten.

Foto: Sören Vilks Bild 1 av 1

Den klassiska baletten ”Svansjön” associerar till Tjajkovskijs sagolika musik, vita tyllkjolar och tåspetsskor. Och visst finns detta med på ett hörn i Unga Dramatens och koreografen Claire Parsons ”Lilla Svansjön” (från 5 år). Annars är det mesta annorlunda jämfört med originalet. Unga Dramatens konstnärliga ledare Ada Berger har i sin repertoar följt några röda trådar; en är drastiskt bearbetade klassiker, en annan att bjuda in koreografer. Nyligen var det premiär på Bergers ”Den lille girige”, extremt fritt efter Molière; tidigare har koreografen Anna Vnuk iscensatt den dansanta teaterleken ”Kungligaste teatern” och Birgitta Egerbladh signerat dansteater i ”Bråttom, bråttom” om tid och stress. Akrobatik, cirkus, glas och teater samsas i Tilde Björfors ”Kras”.

Claire Parsons har många fina och finurliga dansteateruppsättningar för barn på sin meritlista. Hon har sinne för den unga publikens känsla för rörelser, överraskningar och fysisk humor. Med ”Lilla Svansjön” arbetar hon på dubbla nivåer. För en vuxen med några svansjöar i minnet finns blinkningar till såväl den klassiska balettens linjer och småsvanor som Mats Eks bredbent vaggande svanar. Barnpubliken förstår direkt att ”Svansjön” är spännande, något man vill dansa, och gärna för publik. Tre artister gör var sin entré för att dansa ”Svansjön”, även om de har rätt vaga tankar om vad det är.

Annons
Annons
Annons