Annons
Recension

Hanna Ljungh, I am a mountain to measure impermanenceÖmsint besvärjelse över krympande Kebnekaise

Bigert & Bergströms skulptur ”70 cm from not being the highest point in Sweden, Kebnekaise, 2097,5 m, measured on 27 Aug. 2014”.
Bigert & Bergströms skulptur ”70 cm from not being the highest point in Sweden, Kebnekaise, 2097,5 m, measured on 27 Aug. 2014”. Foto: Belenius/Nordenhake
Under strecket
Publicerad

Bigert & Bergström, ”Rescue blanket for Kebnekaise”.

Foto: Belenius/Nordenhake

Hanna Ljungh, ur ”I am mountain, to measure impermanence”.

Foto: AnnaElle gallery

Både Bigert & Bergström och Hanna Ljungh har sökt sig till Kebnekaise. Inte minst för att på olika sätt konkretisera hur klimatförändringarna hotar berget och påverkar den smältande och krympande sydtoppen, Sveriges högsta punkt. I båda fallen handlar det om lågmälda, närmast ömsinta, men likafullt starka konstnärliga möten med det symbolladdade och hotade landskapet. Det gör att de båda utställningarna kompletterar varandra på ett fint sätt eftersom deras tilltal och uttryck skiljer sig åt.

Duon Mats Bigert och Lars Bergströms 30-åriga konstnärskap - de började samarbeta 1986 - har hela tiden kretsat kring människans försök att bemästra klimatet och de olika naturkrafterna. Att de genomfört en, som de kallar det, Geo-engineering performance för att tillfälligt skydda Kebnekaises isiga sydtopp från att smälta ligger därför helt i linje med deras egen version av den mer konceptuella land-arttraditionen.

Annons
Annons
Annons