X
Annons
X

Omöjligt uppdrag att vara lärare idag

Den svenska skolan styrs idag av ekonomi och inte av pedagogik. För inte ligger det väl en pedagogisk tanke bakom att bunta ihop 27 sexåringar i en förskoleklass och låta 1,5 lärare undervisa dem? Inte ligger det en pedagogisk tanke bakom klasser på 30 tonåringar? Under devisen "att hålla budget är viktigare än kvalitet" famlar lärarkåren efter att åstadkomma "en skola för alla". Det skriver fem lärare i Stockholm gemensamt.

Med rätt resurser och pedagogik kan en skola för alla förverkligas och innebära att alla barn blir sedda och får den hjälp de behöver, skriver fem läarare.
Med rätt resurser och pedagogik kan en skola för alla förverkligas och innebära att alla barn blir sedda och får den hjälp de behöver, skriver fem läarare. Foto: PONTUS LUNDAHL/SCANPIX

Sveriges grundskola ska vara en skola för alla och ingen ska vara exkluderad. Men sanningen är att många elever har svårigheter att klara av vanliga klassrumssituationer och skolarbetet trots att läraren individualiserar undervisningen. Alla som någon gång har stått inför en proppfull skolklass vet att vad man som ensam lärare kan åstadkomma är begränsat, hur kompetent man än är. Förutom lärare behövs specialpedagoger och resurspersoner. De elever som får en diagnos tror ofta att de ska få mycket mer hjälp i skolan medan sanningen är att skolornas dåliga ekonomi gör att situationen i skolan inte ändras mer än att diagnosen kan förklara och öka förståelsen för elevens svårigheter men att mycket arbete och hjälp måste ske i hemmet.

Med rätt resurser och pedagogik kan en skola för alla förverkligas och innebära att alla barn blir sedda och får den hjälp de behöver, skriver fem läarare.

Foto: PONTUS LUNDAHL/SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X