Annons

Oliver!Omöjligt att inte röras av tiggarpojkens öde

Anna-Maria Hallgarn (Änkan Corney), Pontus Sköldberg (Oliver) och Markus Pettersson (Mr Bumble).
Anna-Maria Hallgarn (Änkan Corney), Pontus Sköldberg (Oliver) och Markus Pettersson (Mr Bumble). Foto: Lennart Sjöberg

När musikalen om barnhemsbarnet Oliver Twist tar plats på Göteborgsoperans scen skärps konflikten på ett överraskande sätt. Fredrik Benke Rydman iscensätter en värld så grym att den bara kan skildras med svärtad surrealism.

Under strecket
Publicerad

Ensemblen i ”Oliver!”: Theodor Barasin Andersson, Sigrid Thomas Lyri (Bet), Vilmer Jendevi (Dipper), Darius Manzoor (Handwalker), Leo Stadelman Andréas (Nipper), Caroline Gustafsson (Nancy), Wilmer Hellsten (Dodger) och Gustav Kjelbye (Charlie Bates).

Foto: Lennart SjöbergBild 1 av 2

I andra aktens drömscen svävar marängkrinoliner ovanför fattig-Londons grymma verklighet.

Foto: Lennart SjöbergBild 2 av 2

Kan lycka köpas för pengar? Ja – åtminstone i musikalvärlden, där det kommersiella kravet på lyckligt slut ofta kramar livet ur ett förutsägbart format. Men när ”Oliver!” intar Göteborgsoperans scen i ”Lilla London” med näpna barn, skruvade Tim Burton-karaktärer och musikalisk vaudeville-charm, så lyckas regissör/koreografen Fredrik Benke Rydman och hans team faktiskt smuggla in riktigt guld i krimskramset.

Bitvis är resultatet både briljant och rörande, framför allt när ligan kring Fagin och Bill Sykes spetsar till dramat i andra akten med en jakt på liv och död. För trots att dirigenten Björn Dobbelaere leder en riktig ”um-pa-pa” musikal med tiggarbarn i kickline är det omöjligt att inte engageras i barnhemsbarnet Oliver Twists flykt från vuxna som tävlar om att överträffa varandras elakhet i ett skitigt London.

Annons
Annons
Annons