Omkastade roller i exilen

Poeten Nelly Sachs och konstnären Lotte Laserstein hamnade båda i exil i Sverige på flykt undan nazismen. Deras öde vävs samman i en ny utställning på Judiska museet.

Under strecket
Publicerad
Annons

Exilen är den osynliga men påtagliga tråd som sammanbinder Nelly Sachs och Lotte Laserstein. Två konstnärliga begåvningar som under nazismen tvingades lämna sitt hemland och framför allt sin stad: Berlin. De ”emigrerade” med några års mellanrum, Laserstein 1937 med ett målarskrin, Sachs 1940 med några fotografier, ett album med bokmärken och Gösta Berlings saga. Laserstein var en i Tyskland framstående konstnär, Sachs närde en stark önskan om att etablera sig som diktare.
I Sverige, i exilen skulle rollerna förändras, Laserstein föll i glömska och Sachs blev en av efterkrigstidens mest uppburna poeter.
Åldersskillnaden var inte stor, de kom länge att leva i samma land och umgås i delvis samma kretsar men de kände inte varandra och träffades troligen aldrig.
Så det är först nu när Judiska museet tvinnat en tråd av deras gemensamma öde, som de möts.

Det övergripande temat till trots är det Lotte Lasersteins målningar som överraskar och fängslar. Detta är den första stora retrospektiva utställning som
genomförts i Sverige med en konstnär som bodde och var verksam här i över 50 år, fram till sin död i hög ålder 1993. 42 verk visas från såväl hennes tyska karriär som påbörjades 1927 och från tiden i Sverige då hon försörjde sig framför allt genom att måla porträtt. På utställningen finns ett bland annat ett porträtt av Torgny Segerstedt vid sitt arbetsbord och några självporträtt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons