Annons

Prosthesis Ömhet som bär när katastrofen nalkas

Magnus Krepper, Tobias Hallgren, Elena Fokina och Charlotta Öfverholm i ”Prosthesis”.
Magnus Krepper, Tobias Hallgren, Elena Fokina och Charlotta Öfverholm i ”Prosthesis”. Foto: Dansens hus

Trauman och starka känslor genomsyrar Charlotta Öfverholms senaste verk i projektet Age on stage. Man kan checka ut när som helst, men aldrig lämna, är tesen som prövas genom dans, text och sång till melankolisk musik.

Publicerad

Grekiskans prosthesis har gett oss protesen; benämningen på ett konstgjort substitut för en förlorad eller skadad del av kroppen. Dansaren och koreografen Charlotta Öfverholm har bytt ut både höft- och fotled – en förutsättning för att denna 50-plussare ska kunna fortsätta göra det hon vill: vara på scenen.

Och det är hon med besked i ”Prosthesis”, en föreställning som är ytterligare en del i hennes EU-stödda projekt Age on stage, där forskning och konstnärlig praktik går hand i hand på temat dans och åldrande.

Charlotta Öfverholm.

Foto: Fabian Kriese Bild 1 av 2

”Prosthesis” avslutas med vilt matkrig.

Foto: Fabian Kriese Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons