Annons

Patricia Hedelius:Ombytta roller hos klädgiganterna

En H&M-butik i Salt Lake City, USA och en Zara-butik i Chengdu, Kina.
En H&M-butik i Salt Lake City, USA och en Zara-butik i Chengdu, Kina. Foto: Kris Tripplaar/TT, China/REX

H&M:s comeback har inte varit spikrak men garanterat imponerande. Aktien ligger i täten bland storbolagen med ett ryck på plus 50 procent hittills i år. Försäljningssiffrorna som släpps på måndag kan ändra bilden.

Under strecket
Publicerad

På måndag är det dags för nya försäljningssiffror från Hennes & Mauritz. Men för den som behöver en uppdatering kan vi börja med en kort tillbakablick från halvårsrapporten. Det är med ett helt annat självförtroende som vd Karl-Johan Persson levererade den rapporten i somras.

Tydliga besked om åtgärder för att öka tillväxten, men också lönsamheten, listades över flera sidor i rapporten. Den gemensamma nämnaren var kundernas upplevelse och hur Hennes & Mauritz arbetar med att förbättra den. Guldstjärna i vd-himlen för Karl-Johan Persson.

Annons
Annons
Annons