X
Annons
X
Krönika

Sofia Hedström: Ombytta könsroller i feminismens tecken

Kvinnor är en het marknad, hetare än Kina – och det påverkar garderoben. SvD:s Sofia Hedström ser kvinnan som den nya mannen.

Publicerad

I oktober uppmanade amerikanska Glamour – världens största magasin för kvinnor – sina läsare att kalla sig för feminister. Artikeln “The New Do: Calling Yourself a Feminist” gav gehör och ämnet har sedan dess letat sig in på såväl New York Times stil- sidor som i Vogue. Ämnet som för några år sedan hade kunnat ses som kontroversiellt kan numera närmast beskrivas som publikfrieri. Exempelvis pryddes Vogue nyligen av regissören Lena Dunham, som skapat kultserien ”Girls”, är uttalad feminist och bär kläder i storlek 8 – det vill säga en bra bit från storlek noll som vanligtvis bärs av tidningens omslagskvinnor.

Enligt Ms. Magazine kallar sig numera 68 procent av USA:s kvinnliga befolkning för feminister och även om ”den fjärde feministvågen” inte kan beskrivas som modefeminism är modebranschen en aktör som spelar roll. Kvinnlig konsumtion är på framfart och enligt en artikel i Dagens Handel är kvinnor den snabbast växande marknaden. Enligt brittiska Telegraph håller den kvinnliga köpkraften på att bli starkare än Brasilien, Kina, Indien och Ryssland tillsammans. I Storbritannien beräknas kvinnor redan år 2020 tjäna mer än männen.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X