Reportage

Omättlig cirkel förändrade spelvärlden

Det har gått 35 år sedan historiens mest ikoniska dataspelsfigur såg dagens ljus. Hittills har Pac-Man varit harmlös, men i nya filmen ”Pixels” vänder han sig mot sin skapare. SvD har intervjuat Toru Iwatani som fick idén till den gula fruktätaren när han åt pizza.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Toru Iwatani med ”Pac-Man”.

Toru Iwatani med ”Pac-Man”.

Foto: Efren Landaos/All Over Press
Annons

Den 22 maj 1980 fick allmänheten för första gången hålla i spakarna till Namcos nya experimentella arkadspel ”Pac-Man” på en biograf i Tokyos nöjessmecka Shibuya. Arkadspelsvärlden var då nästan en uteslutande manlig zon och primitiva rymdskjutarspel som ”Space invaders” och ”Asteroids” var de mest populära titlarna. Men denna dag kom att utgöra ett inkluderande skifte inom interaktiv digital underhållning. Både män och kvinnor tilltalades av det nya spelet där en gul cirkel med mun förbehållslöst äter pellets och frukt i en labyrint, medan den jagas av pastellfärgade spöken. Det enda som anger figurens kön är namnet, men detta tycktes alltså vara egalt för de unga japaner som tagit sig till premiären.

Så minns ”Pac-Mans” skapare, 60-årige Toru Iwatani, spelets debut för 35 år sedan, när jag ber honom att blicka tillbaka. Hans syfte hade också varit just att tilltala både män och kvinnor och därför har det, lätt krystat, kommit att kallas det första feministiska dataspelet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons